سیدزاده | شهرآرانیوز؛ به نظر میرسد داستان ایمن نبودن خودروهای داخلی وارد مرحله جدیدی شده است و آغاز این روند را باید در تصادف زنجیرهای مهیبی که دی ۱۴۰۰ در محور بهبهان-رامهرمز اتفاق افتاد، جست وجو کرد؛ تصادفی که در آن پنجاه خودرو با یکدیگر برخورد کردند و درنهایت چهارتن از سرنشینان خودروها فوت شدند و تعداد زیادی هم مصدوم به جا گذاشت. بررسیهای بیشتری که بعد از این حادثه انجام شد، مشخص کرد در این تصادف که بیشتر خودروهای آن داخلی بوده، ایربگ هیچ خودرویی باز نشده است.
سردار هادیان فر، رئیس پلیس ناجا، همان زمان با انتقاد به وضعیت خودروها گفت: «در حادثه بهبهان، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم؟ چرا ارابه مرگ تولید میکنیم؟ دستگاههای مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمیشود؟» نکته جالب ماجرا توجیه عجیب دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره بازنشدن ایربگها بود: «خودروها در این تصادف از عقب دچار حادثه شده اند و به همین دلیل، ایربگها باز نشده است. البته بر اساس قوانین، اگر سرعت دو خودرو در حادثه کمتر از پانزده کیلومتر باشد، ایربگ آنها باز نمیشود.» این صحبت واکنشهای منفی زیادی را به دنبال داشت.
مدیر گروه قوای محرکه دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت هم چند روز پس از بروز این حادثه گفت: «در چند سال گذشته به علت تحریمها و مطرح شدن نهضت داخلی سازی قطعات، افراد زیادی بدون اینکه صلاحیت لازم را داشته باشند، قطعه مونتاژ کردند.» بد نیست بدانید که آمار و مستندات سالهای ۱۳۸۴تا ۱۳۸۶ نشان میدهد یکی از شاخصهای بسیار مهمی که ۲۸ هزار کشته در سال را به زیر ۱۷ هزار کشته رساند، واردات خودرو ایمن بود؛ مسئلهای که امروز حرف درباره اش زیاد است و هنوز به جای مشخصی هم نرسیده است.
حالا خیلی از این اتفاق نگذشته است که سردار هادیان فر طی صحبتهایی که در صداوسیما بیان کرد، دوباره پای این ماجرا را پیش کشید. او این پرسش را مطرح کرد که اکنون چه کسی بر قطعات خودرو نظارت میکند و آیا اگر سازمان استاندارد ۱۰ سال پیش نظارت کرده، کافی است؟
سردار هادیان فر در ادامه صحبت هایش گفت: «ما برابر قانون مکلف هستیم در تصادفات سهم تقصیر سازمانها و نهادها را مشخص کنیم و این کار را هم میکنیم. اگر نتیجه نگیریم، حتما سازمانهای بالادست خودروساز را هم مسئول میکنیم تا بیایند پاسخ مقام قضایی را بدهند.»
روزنامه جوان هم در گزارشی که در این باره کار کرده، از قول سردار هادیان فر نوشته است: «ضروری است که مقام قضایی و دادستان وارد شوند و پیش از اینکه خودروهای بی کیفیت برای شماره گذاری انبار شود، از آنها بخواهند تولیدشان را مدتی متوقف کنند و پس از برطرف کردن ایرادها، تولید را از سر بگیرند.»